نقش بانوان در مقاومت معاصر غزه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

نویسنده

10.22081/jpf.2024.68209.1023

چکیده

در اغلب جوامع بشری، زنان به ‌عنوان ستون‌های مدنیت اجتماعی در مقاومت‌های ملی و مذهبی مؤثر بوده‌اند. بانوان همواره در حفظ و پایداری اسلام، نقش شگرفی ایفا کرده و در کنار مردان حضور داشته‌اند؛ چنانکه مقام معظم رهبری(دام ظله) فرموده است: «… ما در جنگ و انقلاب مشاهده کردیم که نقش خانم‌ها اگر از مردها بیشتر نبود، کمتر نبود. اگر زن‌ها حماسه جنگ را نمی‌سرودند و جنگ را در میان خانه‌ها به ‌عنوان یک ارزش تلقی نمی‌کردند، مردها اراده و انگیزه رفتن به میدان جنگ را پیدا نمی‌کردند».[1] البته نحوه عملکرد مادران ایرانی در تربیت فرزندان با ایمان، تشکیل هسته‌های مقاومت و پشتیبانی و … در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس، نشان‌دهنده الگوبرداری این بانوان از شیوه زندگی حضرت زهرا3 و زینب کبری(س) است. حضرت فاطمه(س) به عنوان اسوه ایثار و مقاومت، همواره حق‌طلبی را بر نادیده گرفتن، تحرک را بر در جا زدن و مبارزه در برابر باطل را بر سکوت ترجیح دادند و تاریخ رفتار سیاسی آن حضرت چنان بر جهان اسلام تأثیر داشت که جریان انحرافی اموی نتوانست به اهدافش – تغییر ماهیت قرآن و اسلام – برسد. حضرت زینب(س) نیز با حضور در کربلا علیه ظلم و ستم مبارزه کرد و روحیه ظلم‌ستیزی وحق‌مداری را در تاریخ نهادینه نمود[2] تا آنجا که امروز شاهد مقاومت زنان رنج‌کشیده غزه به عنوان بهترین مصداق اسلامی زنان مقاوم عصر حاضر هستیم؛ زنانی که در نهایت رضایت و شکر، با دست خود غنچه‌های پرپرشده شهیدان‌شان را مانند بذر به دل خاک می‌سپارند. شهادت چندهزار کودک، خود گواه قدرت یقین این مادران است که به خداوند، دین، میهن و فرزندان غیور خود ایمان دارند و ایستاده‌اند تا نگاه تاریخ را به شرافت فرزندان مقاومت اسلامی تغییر دهند و برای دستیابی به این هدف ارزشمند، همراه مردان و جوانان در برابر استکبار جهانی به‌ویژه آمریکا و اسرائیل مبارزه می‌‌کنند. این نوشتار نقش‌آفرینی بانوان غزه در مقاومت معاصر غزه را تبیین می‌کند.
 
[1]. بیانات در دیدر اقشار مختلف مردم و جمعی از پرستاران و مددکاران به مناسبت میلاد حضرت زینب3، 15/09/1368.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2230
[2]. سید علی‌اصغر موسوی، فاطمه3 مادر تمام خوبی‌ها، ص 114 - 120.

کلیدواژه‌ها