چرخه حیات خانواده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد روانشناسی مثبت‌گرا و دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی

10.22081/jpf.2024.68848.1029

چکیده

از‌آنجاکه خانواده در سیر زمان حرکت می‌کند، در هر دوره یا مرحله با نیازها و چالش‌هایی روبرو می‌شود. سیر حرکتی مانند رشد فردی است که به مراحل هشت‌گانه می‌توان آن را تقسیم کرد. این مراحل هشت‌گانه با تشکیل خانواده آغاز و با مرگ همسران خاتمه می‌یابد.[1]
از جمله دلایلی که ضرورت توجه به مراحل رشد خانواده را گوشزد می‌کند، این است که خانواده‌ها در جریان چرخه زندگی درگیر چالش‌هایی می‌شوند و آنچه در این میان مهم است، شیوه برخورد با آن چالش‌هاست که می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد خانواده داشته باشد.
آنچه بخشی از دغدغۀ اندیشمندان حوزه خانواده است، آموزش شیوه‌های برخورد با چالش‌ها به خانواده‌هاست؛ از این‌رو این نوشتار بر آن است با بیان توضیح کوتاهی دربارۀ هر کدام یک از این دوران، به بیان چالش‌های هر کدام از مراحل بپردازد و راه برون‌رفت از آن را نیز بیان کند.
گفتنی است در مراحل رشد خانواده باید به سه نکته توجه داشت:
اول: خانواده‌ها باید به رشد و تغییر اعضای خود کمک کنند (نیازمند اطلاعات و دانش هستند)؛
دوم: تحولات در هر کدام از دوره‌های حیات خانواده بر یک یا همۀ اعضای خانواده تأثیر می‌گذارد (فرزنددار‌شدن، رفتن کودک به مدرسه، ازدواج یکی از فرزندان و ...)؛
سوم: تغییرات در یک نسل، سازگاری در نسل دیگر را پیچیده می‌کند؛ برای نمونه تفاوت‌های ایجاد‌شده در سبک زندگی والدین و فرزندان، می‌تواند نشان از شکاف بین نسلی باشد.
 
[1]. کیانوش زهراکار و فروغ جعفری، مشاوره خانواده (مفاهیم، تاریخچه، فرآیند و نظریه‌ها)، ص 30.

کلیدواژه‌ها